Wilk w owczej skórze Focus ST 225
Lepszej odskoczni od codzienności nie można było sobie wymarzyć. Prawdziwy wilk w owczej skórze, czyli Ford Focus ST 2.5 Turbo. Właściciel pasjonat motoryzacji, zlecił nam chiptuning wraz z zestrojeniem modyfikacji tj. duży intercooler, dolot powietrza i układ wydechowy. Sterownik ME9.0 wymaga wyciągnięcia z samochodu, odblokowania i dopiero wówczas może być tuningowany przez złącze diagnostyczne OBD2. Okazało się jednak że „nasi” już tu byli. Sterownik został ku naszemu zdziwieniu sklejony klejem do szyb i jego otwarcie, usunięcie i porządne uszczelnienie było nie lada wyzwaniem. Mieliśmy już wobec tego podejrzenia że samochód był wcześniej przez kogoś modyfikowany. Odczyt zawartości sterownika potwierdził nasze podejrzenia. Warto tu nadmienić, że samochód jeździł nierówno, pomiary na hamowni były niepowtarzalne a samochód osiągał wartości około 200-230 koni. Pojawiał się również błąd dawki paliwa. Analiza odczytanego programu rozpoczęła się od odnalezienia i zdefiniowania wszystkich map które chcemy modyfikować. Porównanie z serią i już widać przyczynę wszystkich problemów. Bardzo wiele ważnych map jest nietknięta takich jak drivers wish (pedał gazu). Na zrzucie, z prawej strony jest lista map które zdefiniowałem. Boldem oznaczone są odstępstwa od serii.
W takiej sytuacji, pracę rozpoczęliśmy od przywrócenia samochodu do ustawień fabrycznych. Pomiary na serii wyszły bardzo pozytywnie. 220hp i 348nm, czyli już w serii więcej nM niż powinno być . Super!
Kolejny dzień od rana to wiele prób na hamowni drogowej i modyfikacje. Ostatecznie wyniki są nieprawdopodobne. 257hp i uwaga 457nM!!! Ten samochód to prawdziwy szatan, zawija za sobą kostkę brukową. Zaleciłem właścicielowi wykupienie ubezpieczenia na życie. Żadne opony nie wytrzymają tu chociażby jednego sezonu.
Kilka zdjęć tego potwora